Curtan

Alla inlägg under oktober 2012

Av Curt - 18 oktober 2012 20:44

Som sagt var, det gäller att slå ihjäl dagar. Vi tog bussen in till staden Elche och till caravaning cruz, en hel del intressana saker fanns, men det blev ingen affär för min del, kanske senare. Lokalbussen in till stan för en välbehövlig

öl. En del arkeologiska upptäckter har gjorts i Elche. Det största fyndet var stenbysten av Dama de Elche (ungefär: Elches dam alternativt Elx' dam). Fyndet är daterat till cirka 300-talet f.Kr Orginalet förvaras på Arkelogiska Muséet i Madrid, och kopior finns på muséet i Elche.  Elche bildar tillsammans med den något större Alicante och fyra andra kommuner ett storstadsområde med cirka 700 000 invånare. En liten flod rinner genom staden, vilket delar den i två delar. Staden är också känd för sina många palmer. (klippt ur wikipedia)

Av Curt - 17 oktober 2012 16:49

Åter en varm dag i Santa Pola som går i väntans tecken.

Jag börjar få myror i brallan på att vänta på speglarna. För att få tiden att gå tog vi en taxi till Rio Safari i Elche.

Det blev ett mycket trevligt sätt att slå ihjäl dagen på.

Man har nog sett dom alla i andra djurparker, men ändå trevligt att åka runt på guidad tur. Efter en öl och toast på restaurangen satte vi oss på läktaren för att se på sjölejon, bilden visar "huvudpersonerna"

En mycket uppskattad show. Taxi tillbaka till campingen och en välbehövlig kall öl.

Av Curt - 13 oktober 2012 21:53

Nu tog vi bussen in till Torrivieja, 2,60 €  enkel. Bussen stannar mitt i stan och det är nära till allt. På skandinaviska butiken handlar vi lite smått och gott som man inte kan få tag på i andra butiker, samt beställer några burkar surströmming som är ett måste. Tar några öl på närliggande barer innan vi återvänder till Santa Pola med buss. På kvällen grillar vi fläskfilé som avnjuts av ett gott rött vin. I skyn är det mörka moln och han åskar börjar så mått mullra, efter ett tag startar regnet och det ordentligt, det riktigt vräker ner, vi får hjälpa vår granne med att tömma markisen.

Av Curt - 11 oktober 2012 22:00

Tagit bussen in till Alicante. Vi har gått på strandpromenaden och tittat på dom stora miljonärsbåtarna som ligger förtöjda i hamnen, inga dåliga grejor.
Parken nere vid hamnen är en upplevelse, Benjaminfikus av enorma mått växer som en allé och man har stöttat upp grenarna för att dom inte skall gå av. Det finns också ett antal motionredskap utplacerade för den som ha lust och ork. Dagen har varit jättevarm + 28 och det har blivit en och annan öl. På eftermiddagen tog vi bussen tillbaka till Santa Pola, handlade hamburgare och ett par flaskor rött på Aldi. Grillade på kvällen och mådde bara gott.

Av Curt - 10 oktober 2012 17:11

Varmt, varmt svetten rinner. Jag och Danneman tog bussen till Elche för att söka rätt på Fiatverkstaden, åkte taxi från busstationen. Taxin hittade rät adress men ingen verkstad, den var nerlagd. Sura tog vi då samma taxi till Alicante och hittade en verkstad. Mottagaren ptatade lite engelska, men vi fick beställa nya speglar. Nu får vi dom först den 16 eller 17 så vi blir kvar ett tag till. Bara att hoppas att det är rätt speglar. Bilden visar den förbaskade skylten och den hoptejpade spegeln, sicket elände

Av Curt - 9 oktober 2012 22:00

Nu har vi tagit in på Camping Bahia i Santa Pola. Det ligger många svenskar här, vi har träffat en del av dom och alla är jättetrevliga, en camping som jag tycker om. Vi knallade in till stan för att hämta ut lite pengar och handla, lite jobbigt i värmen men bra motion. En liten stund vid poolen tillsammans med ett par dopp och ett glas kallt vitt. På kvällen grillad fläskkotlett med grönsallad och rött och som avslutning Ingegerds härliga asiatico.

Av Curt - 8 oktober 2012 22:51

Vi lämnade Camping Coll Vert vid 10 tiden. Danneman skulle köra först så jag väntade utanför till han kom. En likadan dethleff kom och körde iväg och jag efter. Vi hade gjort upp om att stanna på första bensinstation för att tanka, men han bara körde förbi. efter ett tag såg jag att han hade tappat skyddet över cyklarna så jag gasade ikapp och får då se att det är en belgare jag följer bakom "ridå ner". Jag väntar då in Danneman och  vi tankar och kör mot Guadalest. Vi följer cv 728 från Olivia och sedan cv 715. En helt fantastiskt  vacker men kurvig väg. I byn Bolulla händer det som inte får hända, i en skymd kurva där vägen smalnar av står det en vägskylt som är 1.5 m hög och den träffar våra högra backspeglar som går sönder. Vi har nu letat oss ner till Bahia Camping i Santa Pola för att leta reda på en verkstad som kan byta ut speglarna. En i övrigt trevlig dag men med ett lite tråkigt avslut. Bilden är från motormuseet där vi oxå intog vår middag

Av Curt - 7 oktober 2012 19:25

Idag har vi gjort Valencia gamla stan. Buss från Coll Vert camping, efter det en liten promenad till Plaza Ayuntamiento där den första ölen intogs på San Patricioen mycket trevlig engelsk krog. När vi gick från bussen så passerade vi Vaöencias colloseum, en tjurfäktningsarena som liknar det romerska. Bredvid ligger Valencias enorma och vackra järnvägsstation (bilden visar gaveln) Vi  gick upp till Plaza Reina därvi tog turistbussen och började med rutt A och fick åka runt bland seväedheter. Tillbaka på Plaza Reina gick vi tillbaka till San Patricio för en liten matbit med kaffe och konjak. Ytterligare en busstur, nu med rutt B som tog oss förbi Oceanografic och hamnen. Kan bara säga att Valencia är en mycket vacker stad med fantastiska fasader och byggnader. I  morgon blir det nya äventyr. Hej Svejs