Curtan

Alla inlägg under mars 2016

Av Curt - 31 mars 2016 16:05

Evora har en historia som går tillbaka mer än 2000 år. Romarna erövrade staden år 57 bc och byggde en stadsmur runt staden. Stadsmuren och romerska bad finns kvar som historiska minnen. Det monumentala korintiska templet i centrum är från 1 århundradet och troligen uppfördes av kjesar Augustus.

 

 Akvedukten som än i dag finns bevarad är 9 km lång. Chapel of Bones byggdes på 1700 talet av fransikanermunkar och är full fodrat med människoben. Det är känt för frasen ”Vi ben som är här för ditt hopp” en del påstår att det står ” Vi väntar på dina ben ”

 

Man börjar med att gå i kyrkan bredvid som är fantastiskt vacker på insidan, sedan Museet och därefter

 

Chapel of Bones.

Av Curt - 30 mars 2016 10:47

Nu åker jag från Sevilla och mot Evora. Lite historia från Sevilla kaqn jag bjuda på.  

Sevilla är Spaniens fjärde största stad med nästan 700 000 invånare och 1,3 milj i storstadsområdet År 1992 hölls världsutställningen här. Klimatmässigt är Sevilla Spaniens varmaste med en årlig dygnsmedeltemperatur på + 18,6 ° C.  I Sevilla återfinns Christofer Columbus gravvård, för det var härifrån färden som ledde till upptäckten av Amerika utgick. Sevilla spelade redan under romarrikets dagar en bemärkt roll i Spanien. Staden hette då Hispalis. Det såg sedan först vandalerna, därefter visigoterna och slutligen araberna som sina herrar. ( från Wikipedia)

Av Curt - 29 mars 2016 19:36

Nu har jag gjort en tur i Sevilla med hoppisen. Det kostade 18€ och biljetten gällde för 2 dar. Första stoppet blev vid Aquariet och pariserhjulet. Jag har sett många akvarier och det här sällade sig till dom medelmåttiga. Jag gick in samtidigt med 3 skolklasser småttingar, då kan ni n og tänka själva hur det lät. Det var ändå en trevlig promenad. Efter detta blev det en öl vid baren till pariserhjulet, och det är klart man måste åka med. Det var fin utsikt över delar av Sevilla och det blev några foton.

 

Sedan upp på hoppisen igen med tur in till centrum och Plaza Duque.  Ett glas vin och sedan mat på en liten restaurang som heter La Reja.

Imorgon bär det iväg till Evora

 

Av Curt - 28 mars 2016 19:55

 

Lämnar La Boganvillaoch letar rätt på väg 397 och sedan 376, efter Ronda heter den 374 för att sedan  byta nr till 375, nåja fram kom jag. Det är en kycket kurvig väg fram till Ronda och styrsnäckan får verkligen arbeta. Det är en vacker väg, man är uppe på 1100 meter med vidunderlig utsikt. Efter Ronda blir vägen något rakare och jag kommer upp i den svindlande hastigheten av 70 km i timmen. Väl framme i Sevilla är det lätt att hitta igen ställplatsen som är en stor asfaltplan där det står massor med husbilar. Bra service, går bilen sönder så finns här en verkstad. Jag betalar 15€ och då ingår ström och wifi. Imorgon blir det bussen in och en rundtur med hoppisen. 

  

Av Curt - 27 mars 2016 19:40

 

Det har blivit lite mulet men är fortfarande varmt när jag lämnar Funkan och kör mot Marbella. det finns en camping utanför stan som heter La Bouganvilla och där tar jag in för en natt. Jag vill ha internet, och dom har det som vi alla tycker så mycket om, Delfynet, Efter många om och men får jag igång det och nu funkar det riktigt bra. Som vanligt spelar jag på travet, och minsann det blev 5 femmor á 1504.- men jag har bara 4 % av det. Imorgon kör jag till Sevilla och där stannar jag ett par dar. Jag tror inte att jag får något internet förrän i Evora, men då återkommer jag. Ha nu en trevlig avslutning på Påsken allihop. 

Av Curt - 26 mars 2016 14:30

 

Tjuvarnas marknad, ja den kallas så. Det kanske var så från början, men inte nu. Men på ett par ställen sålde man massor med borrmaskiner och på ett annat ställe var det cykeldelar, ja ja man får tro vad man vill. Det var nog en loppismarknad i vanlig bemärkelse, men den var stor. Efter marknade knallade jag ner till strandpromenaden. Hittade ett vattenhål där jag tog en vinare,

 

1 tim senare hittade jag ett annat vattenhål och en vinare till. Därefter blev jag hungrig och eftersom jag satt mittemot Restaurang Plankstek så landade jag där. Jag kan lova att det var en toppenplanka jag fick. Kaffe och Brandy som final innan jag vandrade tillbaka dom 1,5 k till ställplatsen. Min granne danske Paul var hemma och jag bjöd honom på ett par öl och en pratstund. 

  

Av Curt - 25 mars 2016 14:15

 

Nu lägger jag Balerma och Camp Mar Azul bakom mig. 21 mil framför mig ligger Fuengirola dit jag är på väg. 3,5 tim tog det fram till ställplatsen vid marknaden. Här är det riktigt fullt, men med hjälp av en dansk så lyckades jag tråckla in mig. Vädret är strålande, varm och eländigt, ja bara skojar. Kylslåpet ville inte starta på gasol efter5 månader på el, fick plocka isär och blåsa ren silen, nu funkar det som det ska.

Av Curt - 24 mars 2016 16:51

 

Mar Azul är en ny camping som jag fick ett mycket gott intryck av. Här finns det restaurang med Tapas och div rätter. Internet är inte det allra bästa, men det går. Badstranden blev jag inte så värst förtjust i, verkade lerig. Byn som sådan, lite tråkig, men det finns både restauranger och Consum och Dia på orten

Presentation


Övervintrare i Spanien med husbil

Fråga mig

24 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards