Curtan

Alla inlägg under september 2012

Av Curt - 27 september 2012 21:34

 

Städat upp efter gårdagens regn. Dagen verkar bli hyfsad, men inte särskilt varm.
Beställer biljett till Turbåten Don Pancho kl 1500. Äter en lätt lunch på El Caiman innan jag äntrar båten.
Det är en 4 timmars utflykt efter kusten. Bilden visar grottöppningen där Pyreénerna slutar(eller börjar?)
Här kör båten in stäven i grottan, en turistgrej. Vi fortsätter till Cap de Creus och här skall Salvador Dali ha bott, ja alla vet väl vem han är. Han står staty i Cadaques dit vi åker sedan och stannar upp i 1,5 timme för shopping (för dom som vill) själv går jag till ett strandcafé och tar en toast och en öl innan båten går tillbaka till Roses. En mycket trevlig tur, och jag kan gott förstå varför det heter Costa Brava som betyder den vilda kusten

Av Curt - 26 september 2012 18:01

    

Vem har sagt att inte ett träankare går att använda, tvärstocken är av järn och det här flyter garanterat inte.  
Gått in till stan och anskaffat Movistar, nu har jag ett fungerande internet i Spanien.
Efter det gick jag ner till stranden och tog ett bad i ganska höga vågor. När solen började gömma sig bakom ett svart moln pös jag upp till baren och tog en öl. Jag hann lagom tillbaka till husbilen innan det började storma och regnet vräkte ner. I skrivande stund så verkar det ha lugnat ner sig, men himmelen är fortfarande mörk och bara + 15, nåja efter regn kommer det solsken brukar man säga.  

Av Curt - 25 september 2012 20:30

 

Efter att ha lämnat campen Midi Pyrenees handlar jag lite på Carrefour. Gps:n är ställd in på ej betalväg och lotsar in mig på väg D 117.
Det är en Smal och kurvig väg som går genom massor med små städer/byar. I många av städerna rinner det små floder och bildar vattenfall, jag kan nog säga att det här är en av dom vackraste vägar jag har kört, tyvärr så var möjligheterna inte dom bästa när det gällde att stanna. Bilden visar vägen vid Belvianes-et-Cavirac, ett franskt Grand Canyon, jag kommer säkert att köra den här vägen nån fler gång. Nu står jag i Roses, jag har just varit och köpt badbyxor för i morgon skall jag doppa mig. Det blåser ganska mycket just nu och vågorna går höga i bukten men prognosen säger att det blir bra imorgon.  

Av Curt - 24 september 2012 17:53

Lämnar campen Aluette i Cognac La Foret. Ställer in GPS:n på betalvägar mot en camping i Montrejeau i Midi Pyrenees.
Det har regnat och stormat hela natten och det verkar fortsätta i dag också. Det är ganska skönt att köra betalväg, det rullar undan ganska bra
Det var mycket trafik förbi Toulouse men det gick bra det också. Jag har nu parkerar på Camping Midi Pyrenees, jag måste gå upp i restaurangen för att få internet, men det är bara att gilla läget. I morgon ställer jag in GPS:n på Roses och tar bort betalvägar så får jag väl se vad den hittar på, man kan ju alltid ändra sig

  

Av Curt - 23 september 2012 18:48

 

Bilden är kyrkan där kvinnor och barn mördades.

Lämnar den lilla campingen tidigt och kör mot  Limoges. Försöker att koppla upp mig på internet på Mc Donalds, men lyckas inte. Kör till Oradour Sur Glanes och parkerar, betalar in mig till Museét, många autentiska bilder från staden, man visar även en autentisk film. Går runt ett par timmar i den rserade staden som kallas Martyrstaden.  Den 10 Juni 1944 gick tyska trupper in i staden och avrättade 642 invånare, 247 kvinnor och 205 barn. Det visade sig sedan att det var fel stad man angrep, det skulle ha varit Oradour Sur Vayres. Befälet Adolf Diekmann som utförde detta skulle ställas inför krigsrätt men dog i Normandie och rättegången genomfördes aldrig. Staden är nu ett monument över krigets vansinne.


Av Curt - 22 september 2012 18:45

 

Chambod är det största slottet i Loiredalen 0ch byggdes ursprungligen som ett jaktslott åt Frans I år 1519-1547.

Slottet har 440 rum, 365 öppna spisar och 84 trapporSlottets fasad är 128 meter bred och har mer än 800 skulpterade kolonner och det omges av 52,5 kvadratkilometer skogsmark.

En liten turistfälla är det dock. Att parkera kostar 6€, står man över natten blir det 20€ till + 6€ nästa dag. Inträde 9,50€  Personligt tycker jag att det är en stor stenhög. Hittar en liten camping i Chouzy Sur Cisse där jag knoppar in för natten.

Av Curt - 21 september 2012 18:26

 

Lämnar Verdun och kör till the memorial center of Battlefield. Kostar 7€ att gå in, men det tycker jag att det är värt. Slaget pågick i ca 10 månader, måste vara historiens längsta slag. Enl engelsk källa så förlorade fransmännen 542000 och tyskarna 434000 man, oerhörda förluster nästan 1 miljon, tanken svindlar. Enligt uppgift så skall det ligga 12 miljoner odetonerade granater i marken runt Verdun. Det var en mycket intressant rundtur. Man kan se minnesstenar lite överallt i skogarna, och det är fräscha blommor på dom alla.

Kör sedan till Fort Vaux och går runt i fortet. Lite överraskande får jag en svensk handledning.

Dricker kaffe och sen fortsätter jag mot Troyes där jag tar in på en camping.

Kanske på sin plats att påpeka att detta gäller 1:a världskriget 1914-1918

Av Curt - 20 september 2012 18:11

 

Natten har varit kall. 0,0 frost. Dagen verkar bli bra solen är på väg upp. Går upp till busshållplatsen för att vänta in bussen, efter 45 minuter ger jag upp och går mot stan, men vet inte åt vilket håll jag skall gå, så in på en bar och jag ber dom ringa efter en taxi åt mig. En fransman gör flera försök men får inte tag i nån så han skjutsar mig helt enkelt in till Port Chausee utan att vilja ha något, en mycket trevlig man. Går runt bland sevärdheter som Cathedral Notre Dame från 1000 talet och Palais Episcopal. Tar en öl på en bar vid floden Canal de Augustins. Nöjd med dagen tar jag en taxi tillbaka till campingen för 7€. Ids inte laga nån mat i dag så det får bli restaurangen. Nu sitter jag på campingens restaurang och inväntar en beefsteak. Imorgon blir det The Battlefield.

Presentation


Övervintrare i Spanien med husbil

Fråga mig

24 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11
12
13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards